Dit jaar ben ik mijn eigen bedrijfje, in de vorm van een webshop, gestart en nadat ik een website had gemaakt werd ik al gauw doodgegooid met marketing termen waar ik nog nooit van had gehoord. Dat leek mij een goede reden voor een spoedcursus: E-commerce marketing voor beginners.
Waar staat E-commerce marketing voor?
Om deze spoedcursus vanaf de absolute basis op te bouwen begin ik met de definitie van E-commerce: ‘E-commerce of e-business een verzamelnaam voor alle transacties die op digitale wijze worden afgehandeld.’ Een voorbeeld hiervan is de aankoop van een product in een webwinkel. Marketing wordt wel beschreven als: ‘Het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop, de ruil van producten of diensten te bevorderen.’
Deze twee componenten samen betekenen dus simpelweg: de bevordering van alle digitale transacties.
Is dat alles?
Is het dus zo simpel als digitaal reclame maken voor jouw product en/of dienst? Ja en nee. Wanneer je je eigen bedrijfje bent gestart wil je hier natuurlijk reclame voor maken: je wilt dat mensen jouw product aanschaffen of van jouw diensten gebruik gaan maken. Je bouwt een mooie website (of laat deze bouwen), start een Facebookpagina en je hoopt (leest: verwacht) dat iedereen jou binnen de kortste keren gevonden heeft. Zo simpel is het helaas ook weer niet. Er komt best wel wat bij kijken om jouw producten of diensten zo optimaal mogelijk aan te bieden aan jouw publiek. Ik zal je het topje van de ijsberg laten zien binnen de diepgaande wereld van de marketing.
Online strategie, web analytics en e-mail marketing
Wanneer je helemaal nieuw bent in de digitale marketing wereld kan ik je ten eerste aanbevelen om een goed marketing bureau in de arm te nemen. Zo’n marketing bureau heeft oneindig veel ervaring in het op weg helpen van jouw bedrijf via de diverse digitale kanalen. Zo kunnen ze je advies geven over bijvoorbeeld het bedenken en opzetten van een online marketing strategie. Een ander belangrijk onderdeel is het inrichten van je web analytics en deze goed leren analyseren, om zo de juiste online stappen te kunnen bepalen. Een derde belangrijke en bekende stap is het opzetten van e-mail marketing. Met e-mail marketing kun je op een snelle en directe manier contact leggen met je doelgroep en een relatie opbouwen met je (toekomstige) klanten. Ook hiervoor kun je samen met het marketing bureau een strategie bepalen en toepassen.
Geduld is een schone zaak
Mijn laatste advies is: raak niet meteen gedemotiveerd als de verkoop van jouw product of dienst niet zo snel gaat als je had gehoopt of verwacht. Het kan wat tijd kosten voor jouw doelgroep om jou, linksom of rechtsom, te vinden en vast te houden. Wanneer jij er zelf zeker van bent dat je een goed product of een goede dienst aanbiedt, kan je erop vertrouwen dat jouw gekozen marketing bureau jou naar het volgende digitale level brengt!