Wanneer je een kleine webshop hebt, dan kun je het over het algemeen nog best bolwerken. Een kwestie van goed plannen en met enige regelmaat pakketjes naar de post brengen (of laten ophalen). Maar wat nu als je een B2B webshop hebt? Dan zijn de orders meestal groter en heb je meer voorraad nodig. Is het dan handig om alles zelf te blijven doen? Communicatie met je klanten, advisering van klanten en de complete afhandeling van iedere order, daar gaat nogal wat tijd in zitten. Door een goed B2B e-commerce platform te gebruiken, bespaar je jezelf veel tijd en je klanten ook.

Met een B2B e-commerce platform heb je overzicht

Want je kunt precies zien hoe het ervoor staat met je voorraden en de bestellingen. Ook voor je klanten heeft een B2B e-commerce platform veel voordelen. Zo kunnen zij in een gepersonaliseerde portal terecht. Hierin staan alleen de producten waar een bepaalde klant in is geïnteresseerd. Heeft je klant bijvoorbeeld aan zakken snelbeton dan heeft het geen zin om kantoorartikelen voor te stellen. Zo ziet je klant precies wat jij verkoopt, maar dan wel in de niche waarin de klant werkt.

Een B2B webshop is anders dan een gewone webshop

Een B2B webshop is veel meer gericht op de individuele klant. Zo heeft elke klant zijn eigen portaal met daarin zijn eigen prijzen. Net zoals bij de fysieke verkopen punten is het mogelijk om per klanten aparte prijs afspraken te maken. Grote afnemers hebben vaak lagere prijzen omdat zij grote aantallen afnemen. Daarnaast is het mogelijk dat klanten bestellingen klaar kunnen zetten voor alvast de volgende maand of juist herhaal aankopen kunnen aangeven zodat deze altijd op het juiste moment geleverd worden.

Want dankzij het slimme systeem weet je wat er is

Wanneer een klant van jouw klant een bestelling wil doen, kan de klant zien of jij het artikel op voorraad hebt en het ook direct bestellen. Zo weten direct waar ze aan toe zijn. Jij kunt, dankzij het goede B2B e-commerce platform, goed in de gaten houden of een artikel een "hardloper" is en hierop inspringen. Hierdoor hoef je bijna nooit nee te verkopen aan een klant. Bestelt een klant meerdere items van één product? Dan kun je een gepersonaliseerde offerte maken met daarin, bijvoorbeeld, een staffelkorting.

Author