Binnen een online strategie is het vergaren van backlinks een groot onderdeel. Voor dit gedeelte van een website wordt vaak linkbuilding ingezet. Het is namelijk voor ondernemingen vaak geen doen om zelf aan de slag te gaan met linkbuilding en daarom kiezen ze ervoor om linkbuilding uit te besteden. Hiermee is linkbuilding uitbesteden misschien wel één van de meest gevraagde onderdelen van online marketing. Ondanks dat linkbuilding enorm belangrijk is, weten veel ondernemers nog niet wat linkbuilding precies inhoudt en hoe ze dit kunnen gebruiken. Het is daarom goed om je eerst even in te lezen voordat je besluit om met linkbuilden te beginnen. Ben jij benieuwd of linkbuilding iets voor jouw onderneming is of wat linkbuilding nou precies is? Dan is deze blog voor jou. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Waarom linkbuilding?

Een goede website is afhankelijk van een aantal factoren, hierbij moet je denken aan content, techniek en backlinks. Linkbuilding richt zich op de backlinks. Het vergaren van kwalitatieve backlinks is voor Google een belangrijk signaal om de relevantie van een website te bepalen. Ondanks dat linkbuilding simpelweg uit het vergaren van backlinks bestaat, zijn er toch wel een aantal belangrijke veranderingen geweest de afgelopen jaren. Voorheen was het vergaren van zoveel mogelijk backlinks een manier om hoog in de zoekmachine te komen, na een aantal Google core updates is dit veranderd en nu staat vooral kwaliteit hoog in het vaandel. Dit is ook te merken in het soort link dat wordt gebruikt. Eerder waren startpagina's met een enorme hoeveelheid links daarop een manier om posities te bemachtigen, maar anno 2020 kun je veel beter uit de voeten met een geschreven blog met daarin een verwijzende link. Hierbij is het belangrijk om relevantie te behouden. Wordt er gelinkbuild voor een autodealer, dan is het logisch om verwijzende links van domeinen gerelateerd aan auto's of vervoer te gebruiken.

Waar moet je op letten?

Bij het linkbuilden is het goed om naast het soort link en de relevantie ook nog op een aantal andere zaken te letten. Allereerst is het goed om gevarieerde ankerteksten te gebruiken. Het moet namelijk niet overduidelijk zijn dat je alle ankerteksten als het ware overoptimaliseerd. Daarnaast is het ook goed om op de verhouding van de links naar de homepage en categoriepagina's te letten. Door hierin te variëren bouw je een gevarieerd en uitgebreid linkprofiel op. Als laatste moet je ook goed op de waarde van een link kijken. Aan de hand van bijvoorbeeld Trust Flow en DA kun je bepalen hoeveel waarde een link zal doorgeven naar jouw website!

Author