Het jaar 2020 liep voor iedereen anders dan verwacht. Ik denk dat er (bijna) niemand is geweest die dit had zien aankomen. Gelukkig is er over deze hele situatie zelf al genoeg geschreven en lijkt het aan de betere hand te gaan. In dit blog zullen we het dan ook niet over de pandemie zelf hebben maar over de invloed die het heeft gehad op onze marketing. In het specifiek online marketing. Het jaar 2020 heeft ons namelijk behoorlijk wat inzichten gegeven waar we, in deze toch al dynamische markt, rekening mee moeten gaan houden. Benieuwd wat deze inzichten zijn? Je leest het in dit blog.

Online marketing, een onmisbaar instrument

Als we het hebben over online marketing hebben we het natuurlijk over de marketing die in de online wereld plaatsvindt. Oftewel op het internet. Net zoals normale marketing is ook deze vorm van marketing onmisbaar. Hoe kunnen we anders ons producten en/of diensten onder de aandacht brengen bij onze (potentiële) klanten? Doordat we in een online maatschappij leven is dit inmiddels het beste platform geworden om te communiceren en te connecten. Denk maar eens aan al die social media platformen maar ook de zoekmachine en e-mail mogen zeker niet vergeten worden. Of de online wereld in de toekomst ook zo groot blijft? Dat weten we wel zeker! Deze wereld wordt juist alleen nog maar groter. De technologische ontwikkelingen staan nooit stil en deze markt dus ook niet. Als online marketing bedrijf kun je dus wel stellen dat je voorlopig veilig zit.

Hoogste versnelling

Afgelopen jaar heeft de digitale wereld ons laten zien dat we nog niet op volle toeren aan het draaien waren. Het kan allemaal nog een standje meer. Sterker nog, de digitale wereld stond in zijn hoogste versnelling. Doordat we niet meer de deur uit konden werd alles online gedaan. Van werk tot aan school en van boodschappen tot aan shoppen. Er was eigenlijk maar weinig wat er niet gedaan kon worden via internet. Zelfs voor internationale zaken hoefde werknemers de deur niet meer uit. Alles kon en kan vanuit huis worden geregeld en dat alles door het internet.

Content maken

Ook bleek het maken van content voor steeds meer mensen toegankelijker. Je hoefde hier niet meer perse een seo specialist, een content specialist of een social media specialist voor te zien. Iedereen kon met het maken van content aan de slag. Een tal van platformen zoals onder andere TikTok en Instagram hebben het maken van content zo vereenvoudigd dat je met een druk op de knop al de leukste foto’s en filmpjes klaar hebt staan. Mensen hadden genoeg tijd om handen dus waarom ook niet. Toch kunnen marketing specialisten zich nog wel altijd onderscheiden door de soort content die ze aanbieden. Kwaliteit staat toch nog altijd boven kwantiteit en daar moet de online marketing zich de komende maanden op gaan richten.

Author