Wil jij meer uit jouw conversie optimalisatie halen? Dat is helemaal te begrijpen. Maar of je dat nu in eigen handen gaat houden of een online marketing bureau Breda er op gaat zetten, dat maakt niet uit. Zolang het uiteraard maar goed wordt gedaan, toch?

Meer uit jouw digitale kanalen halen, dat doe je met conversie optimalisatie

Met conversie optimalisatie, ofwel conversieratio optimalisatie (CRO), haal je meer rendement uit je marketingbudget door precies de juiste snaar te raken bij je doelgroep gedurende het oriëntatie- en koopproces. Dus niet simpelweg meer traffic genereren, maar relevantere content bieden en blokkades wegnemen voor je bezoekers. Daarbij is het belangrijk dat je in elke stap van de klantreis precies biedt waar een potentiële klant naar zoekt. Hoe creëer je hier een effectieve en efficiënte strategie voor?

Er is een opkomst aan de gang, een opkomst van conversie optimalisatie

Laten we het even uit onze eigen perspectief bekijken. 

Ik weet nog goed hoe in de beginjaren van het internet bedrijven alleen maar bezig waren met ‘bezoekers en gebruikers’. Over conversie werd nauwelijks of zelfs niet gesproken, dus laat staan het optimaliseren ervan. Bedrijven konden in die tijd miljoenen verlies draaien, geen pepernoot verkopen en toch miljoenen aan funding ophalen.

Conversie optimalisatie is uitgevonden door micro bedrijven, maar werd op grotere schaal geadopteerd door marketeers van grote webshops rond 2000, nadat de dot-com bubbel was geknapt. Er kwam meer online concurrentie en ook de grotere websites en webshops moesten denken in termen van omzet en rendement.

In 2004 lanceerde o.a. Google een tool waarmee je het design en de inhoud van jouw website kon testen en optimaliseren voor conversie. Rond 2007 begon conversie optimalisatie echt tractie te krijgen, nadat uit een marktonderzoek onder marketeers van grote bedrijven bleek dat 60% conversie optimalisatie als één van de belangrijkste marketing instrumenten beschouwde.

Sindsdien is conversie optimalisatie bijna verheven tot kunst en zijn er zelfs heuse psychologen die zich hebben gespecialiseerd in het beïnvloeden van het menselijke brein met als doel… jawel… de conversie verhogen van grote bedrijven.

Vandaag de dag is conversie optimalisatie een van de belangrijkste doelstellingen van de (online) marketeer.

Het verhogen van de conversie op jouw website?

Dat doe je met verschillende stappen. En waar die stappen uit bestaan? Conversie optimalisatie bestaat uit de volgende belangrijke stappen, namelijk: vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid, drempels wegnemen en overtuiging. En als je er goed over na gaat denken, zijn er nog veel meer belangrijke stappen waar je naar moet kijken en waar je rekening mee moet houden. Maar in de basis zijn deze stappen het belangrijkste. 

Author